lördag 27 mars 2010

Spendrups Nygårda Hallonsoda och Naturfrisk Raspberry




Spendrups Nygårda Hallonsoda


Ingredienser: Kolsyrat vatten, socker, glukosfruktossirap, fläderbärsextrakt, surhetsreglerande medel citronsyra, konserveringsmedel E211 och E202, aromämnen (hallon), färgämne sockerkulör.

Pris: 4,90 kronor

Kuriosa: Sen Apotekarnes läsker försvann från butikshyllorna här i staden har Spendrups varianter av samma läsksorter våldfört sig på mina barndomsminnen. Men jag tänkte ge hallonsodan ett försök till, kanske har jag druckit den vid fel tillfällen?

Utseende: Ljust, kemiskt röd. 1/5

Doft: Hallonmumrikar. 1/5

Smak och textur: Hallonmumrikar, annan artificiell hallon. Tunn med ganska mycket kolsyra, som ger en skarp udd till drycken. Hallonmumrikar är goda men det är inte så jag vill ha min läsk. 1/5

Slutbetyg: 1/5


Naturfrisk Raspberry

Ingredienser: Kolsyrat vatten, hallonsaft (20%), rörsocker, citronsyra och naturlig hallonarom.

Pris: 14 kronor

Utseende: Fylligt röd. 3/5

Doft: Hallonkärnor. 2/5

Smak och textur: Lätt smak av hallon, lite lite kraftigare än Nygårdas hallonsoda och med mindre kolsyra. 2/5

Slutbetyg: 2/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar